Lär dig skriva ett personligt brev till din jobbansökan

Personligt brev

I ansökan till en ledig tjänst skall du som arbetssökande skicka in två dokument: Det personliga brevet och ditt CV. Ett personligt brev sätts som försättsblad till CV:et. Det personliga brevet syftar till att gå igenom vem du är, varför du söker tjänsten och vad som kvalificerar dig för tjänsten.

Brevet skall framhäva vem du är och varför företaget skall anställa just dig. Brevet börjar oftast med en kort genomgång om vem du är, bostadsort, familjeförhållanden. Därefter en kort genomgång av tidigare meriter och erfarenheter, dessa skall generellt vara riktade mot tjänsten du söker.

Avslutningsvis bör du skriva några rader om vad du kan tillföra företag, varför de skall anställda dig. Ett personligt brev skall vara mellan ½ till 1 A4-sida. Ingen arbetsgivare vill läsa sidlånga brev när man har hundratals sökande.

Nedan får du ett exempel på ett personligt brev. Detta brev är skrivit av Lisa, 36 år, som söker jobb inom en livsmedelsbutik.


Ansökan om tjänst

Hej, mitt namn är Lisa och jag söker tjänsten som kassabiträde.

Jag har stor tidigare erfarenhet inom livsmedelsbranschen och har tidigare jobbat som kassabiträde på både ICA och Hemköp. Min totala erfarenhet från denna typ av arbete uppgår till över 5 år! Jag är van vid att hantera kunder, svara på frågor och hantera kassasystem.

Jag är en positiv person som sprider glädje runtomkring mig på arbetsplatsen. Jag är en team-orienterad person som älskar att jobba tillsammans med andra människor och möta människor på jobbet.

Jag ser fram emot att få komma på intervju hos er. Med mig tar jag kontaktuppgifter till referenser med goda omdömen relevanta för tjänsten.

Med vänliga hälsningar
Lisa Lisson