Referenser är ett måste när du söker ett nytt jobb. Läs mer om hur du skaffar dig goda referenser

Referenser när du söker jobb

Det finns en sak som är både viktigare än en välfylld meritförteckning och ett personligt brev när du söker jobb. Det är referenser.
   Oavsett hur bra en arbetsintervju gått, oavsett din akademiska utbildning och tidigare erfarenheter kommer du inte att få en anställning utan goda referenser. Goda referenser är för många arbetsgivare en förutsättning för att du skall kunna få anställning.
   Inför varje intervju bör du ha kontaktuppgifter till 2 tidigare jobbreferenser du litar på. Ta med dig deras telefonnummer till intervjun så att arbetsgivaren i efterhand kan ringa dem. I första hand skall referenserna vara relevanta för jobbet du söker.
    Säkerställ att referenserna vet om att arbetsgivare kan komma att ringa till dem. En chef du hade för 1 år sedan kanske inte längre kommer ihåg vem du var, så ring i förväg dina referenser och berätta att du söker jobb aktivt nu. Det finns inget värre för en framtida arbetsgivare än en referens som svarar svävande på vem du är och om han kan rekommendera dig.
   När du frågar om en person kan vara referens måste du vara säker på att du kan få ett gott omdöme av denna. Fråga gärna vad chefen tycker om dig innan du sätter henne eller honom som din referens. Alltså: hitta referenser som är relevanta för tjänsten du söker och som kan lämna ett gott omdöme om dig!